вівторок, 2 липня 2024 р.

Робота діалогової групи в Бериславські громаді: можливості публічних консультацій

 

Друге робоче засідання діалогової групи  (ДГ) з відновлення Бериславської  міської територіальної  громади,  де разом з громадськими  експертами місцеві мешканці  обговорили можливості публічних консультацій, відбулося 28 червня 2024 року.  Діалогова група діє як дорадчо-консультативний орган на базі  громадського хабу згідно Розпорядженню начальника  міської військової адміністрації. 

Партнерство влади і громади було втілено в новостворену діалогову групу в рамках проєкту громадської організації Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень (ПЦПСД). До складу групи увійшли на засадах територіальної, соціальної і гендерної репрезентативності лідери громадської думки, бюджетники, громадські активісти, представники  міської ради. 
Засідання ДГ відбувалося в змішаному форматі (офлайн та онлайн), в  роботі ДГ взяли участь 25 осіб, серед присутніх були начальник Бериславської міської військової адміністрації Олександр Алчієв, заступниця начальника міської військової адміністрації Олена Тихонова, староста с. Зміївка Микола Куривчак, начальниця відділу соціального захисту  Маргарита Гришко, а також мешканці Бериславської міської територіальної громади.

На початку засідання начальник Бериславської міської військової адміністрації Олександр Алчієв привітав всіх з Днем Конституції України. 
Експерт Причорноморського центру політичних та соціальних досліджень Дементій Бєлий розпочав роботу ДГ  з презентації теми «Впровадження механізмів залучення громадян та  інструменти демократії участі». А потім були поставлені завдання для групової роботи: Що можна реалізувати з механізмів демократії участі прямо зараз? Які питання можуть увійти до Орієнтовного плану публічних консультацій на 2024 рік? 

В ході обговорення учасники запропонували розробити та ухвалити Порядок проведення публічних консультацій в Бериславській міській територіальній громаді. Виникла дискусія навколо питання, хто саме може брати участь в публічних консультацій в Бериславській громаді, тому що більшість жителів виїхали за межі громади, отримали статус ВПО та проживають в інших громадах. В ході обговорення прийшли до думки, що одним з головних завдань для міської влади є повернення жителів до населених пунктів Бериславської громади, тому важливо підтримувати зв’язок із мешканцями громади, де б вони наразі не перебували, залучаючи їх у тому числі до публічних консультацій.
Важливим моментом стало розуміння, що “консультація” в даному контексті це не процес, коли посадові особи роз’яснюють громадянам положення законів, а коли представники влади консультуються з громадянами щодо їхніх нагальних потреб та збирають пропозиції задля поліпшення проєктів нормативно-правових актів (НПА). 

Учасники обговорення підтвердили необхідність  складання  Орієнтовного плану публічних консультацій в Бериславській міській територіальній громаді.  
За підсумками зустрічі експерти ПЦПСД рекомендували  діалоговій групі наступні дії:
1) В подальших засіданнях ДГ  підтримувати змішаний формат, щоб забезпечити максимальну участь мешканців, особливо тих, хто перебуває за межами громади.
2) Розробити Порядок публічних консультацій. в Бериславській міській територіальній громаді, щоб офіційно запровадити механізми участі громадян.
3) Залучення ВПО: створити спеціальні механізми для залучення внутрішньо переміщених осіб до публічних консультацій, забезпечивши їхню участь у процесі прийняття рішень.
4) Використання онлайн-інструментів: посилити використання онлайн-консультацій, анкетування та гугл-форм для залучення громадян, забезпечивши доступність і зручність цих інструментів. 
5) Затвердити Орієнтовний план публічних консультацій, включивши в нього обов’язкові консультації за новим законом, консультації по проєктах НПА та пропозиції від громадськості. 
6) Організувати навчальні заходи для представників громади щодо проведення публічних консультацій, використання онлайн-інструментів та залучення громадян до процесу прийняття рішень.

ВАЖЛИВА ІНФОРМАЦІЯ:  
новели Закону України щодо народовладдя в місцевому самоврядуванні; нові процедури демократії участі,  публічні консультації та бюджетні слухання

Законодавчі засади залучення громадян до ухвалення рішень: 
Конституція України 
Закони України ("Про місцеве самоврядування в Україні", "Про органи самоорганізації", "Про громадські об'єднання", "Про доступ до публічної інформації та інші)
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування» від 9 травня 2024 року
Указ Президента України від 27.09.2021 № 487/2021 "Про Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки"
Розпорядження КМУ "Про затвердження плану заходів до 2024 року щодо реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки«
Постанова КМУ № 996 від 2010 р. Із змінами «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики»
Розпорядження військових обласних, районних, міських та селищних адміністрацій

Забезпечення ефективних процедур участі громадськості під час вирішення питань місцевого значення (вимоги Володимира Зеленського): 

обов'язковості затвердження у кожній територіальній громаді її статуту, що визначає, зокрема, порядки організації громадських слухань, внесення місцевої ініціативи та реалізації інших форм демократії участі;
сприяння запровадженню публічних консультацій з громадськістю, у тому числі обов'язкових публічних консультацій у процесі підготовки проектів місцевих бюджетів;
сприяння включенню до регламентів місцевих рад обов'язкових процедур забезпечення інформаційної прозорості і відкритості, у тому числі питань залучення громадськості до підготовки проектів актів, що мають важливе суспільне значення.

Народовладдя на рівні місцевого самоврядування: новий Закон 7283 від 9 травня 2024 року, стаття 61 визначають форми участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення: 
1) місцевий референдум;
2) загальні збори (конференція) жителів;
3) місцева ініціатива;
4) громадські слухання;
5) участь жителів у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету;
6) публічні консультації;
7) консультативно-дорадчий орган при органах та/або посадових особах місцевого самоврядування;
8) громадське оцінювання діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування;
9) інші форми участі, що не суперечать закону.

Проведення громадських слухань є обов’язковим щодо: 
прийняття, внесення змін до статуту територіальної громади; проектів програмних документів (концепцій, програм, стратегій, планів); проекту бюджету місцевого самоврядування; інших питань, визначених законом або статутом територіальної громади.

Участь жителів у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету: жителі мають право брати участь у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету шляхом внесення відповідних пропозицій. Органи місцевого самоврядування сприяють залученню жителів до процесу складання, розгляду, виконання місцевого бюджету і звітування про його виконання.

Публічні консультації
Жителі мають право брати участь у публічних консультаціях, організованих органами місцевого самоврядування, шляхом внесення пропозицій щодо вирішення питань місцевого значення.
План публічних консультацій – головний документ планування залучення громадян (Порядок). Консультації з громадськістю організовує і проводить орган влади,  який є головним розробником проекту нормативно-правового акту.  Органи влади щороку складають орієнтовний план проведення консультацій з громадськістю, який складається з урахуванням пропозицій громадських рад. Орієнтовний план затверджується до початку року. Громадські об’єднання  можуть ініціювати проведення консультацій. 

Обов’язкові публічні консультації щодо проектів нормативно-правових актів, які:
стосуються конституційних прав, свобод та обов’язків громадян;
стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища;
передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері;
визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у тому числі проекти програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання;
визначають порядок надання адміністративних послуг;
стосуються найменуванню та перейменуванню;
стосуються витрачання бюджетних коштів (звіти головних розпорядників бюджетних коштів за минулий рік).

Форми публічних консультацій: 
конференції, форуми, громадські слухання, засідання за круглим столом, збори, зустрічі (наради) з громадськістю; Інтернет-конференції; засідання громадських рад; електронні консультації з громадськістю; вивчення громадської думки здійснюється шляхом проведення соціологічних досліджень та спостережень; створення телефонних "гарячих ліній", проведення моніторингу коментарів, відгуків, інтерв’ю, інших матеріалів у друкованих медіа та онлайн-медіа для визначення позиції різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін. 

Консультативно-дорадчі органи: жителі можуть входити до складу та/або брати участь у роботі консультативно-дорадчих органів  при органах та/або посадових особах місцевого самоврядування з метою підготовки пропозицій щодо вдосконалення їхньої роботи, участі в розробленні проектів актів, вирішенні інших питань, віднесених до повноважень зазначених органів та/або посадових осіб.

Участь молоді у місцевому самоврядуванні: органи та посадові особи місцевого самоврядування визначають форми та порядок залучення молоді до вирішення питань місцевого значення. Жителі, яким виповнилося 14 років, мають право ініціювати та брати участь у таких формах: місцева ініціатива, громадські слухання, публічні консультації, консультативно-дорадчий орган, в інших формах участі, що не суперечать закону.

Статут територіальної громади: до 1 січня 2027 року треба затвердити статуту територіальної громади є обов’язковим.  Статутом територіальної громади визначаються:
1) засади здійснення місцевого самоврядування на її території, символіка територіальної громади;
2) форми та порядок участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення;
4) засади відносин органів та посадових осіб місцевого самоврядування з органами самоорганізації населення, об’єднаннями громадян, іншими суб’єктами;
5) порядок здійснення громадського контролю за діяльністю органів та посадових осіб місцевого самоврядування;
6) засади відкритості та прозорості діяльності органів та посадових осіб;
7) порядок інформування, звітування перед територіальною громадою голови, депутатів ради та старост;
8) вимоги до кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до органу місцевого самоврядування та строку збору підписів;
9) засади розвитку територіальної громади;
10) інші питання місцевого значення. 

Громадські ради – двигун процесу публічних консультацій. Громадська рада виконує наступні дії:   готує та подає органу виконавчої влади пропозиції до орієнтовного плану проведення консультацій з громадськістю та їхньої організації; готує та подає органу виконавчої влади обов’язкові для розгляду пропозиції, висновки, аналітичні матеріали щодо вирішення питань у відповідній сфері, підготовки проектів нормативно-правових актів, удосконалення роботи органу; проводить громадський моніторинг  пропозицій та зауважень громадськості; збирає, узагальнює та подає органу виконавчої влади пропозиції громадськості щодо вирішення питань, які мають важливе суспільне значення. 

Проєкт «Партнерство влади і громади заради відновлення «Діємо разом!» впроваджується в межах грантового конкурсу «Посилення громадської участі в процесах раннього відновлення на звільнених територіях», який адмініструється ІСАР Єднання за підтримки Фонду «Партнерство за сильну Україну», що фінансується країнами партнерами.

Галина Бахматова

Еще статьи по теме:

Немає коментарів: