субота, 19 вересня 2020 р.

Розвиток антикорупційного середовища у пілотних громадах Херсонської області

 

На початку 2020 року стартувала ініціатива Мережі Ресурсних центрів з розвитку місцевої демократії зі створення перших антикорупційних середовищ у пілотних громадах. В Херсонській області «священний  вогонь» антикорупції взяли на себе Кочубеївська та Вербівська громади: дві громади з власними баченням до створення середовища, з різними проблемами та векторами їх вирішення. 

Минуло більше ніж пів року, підопічні Херсонського Ресурсного центру зіткнулись з великою кількістю проблем та складнощів; не оминули громади ні пандемія, ні завершення адміністративної реформи. Та по факту, антикорупційні програми прийняті, громади продовжують свій рух уперед. А як саме – детальніше в матеріалі. 

 

 Кочубеївська громада – антикорупція як гармонізація управління.

 

Двадцятого серпня у приміщенні Кочубеївської сільської ради відбувся дивний захід - аналіз впровадження прийнятої в березні цього року Антикорупційної програми. Дивності заходу додавав саме формат, в якому це обговорення проходило. Відкинувши формалізм, під каву, чай та «смаколики», сільський голова Іван Дудар, працівники виконкому  та комунальних закладів обговорили поточний стан кожного з запланованих у програмі заходів. А саме – аж сорока дев’яти. Модерацію заходу було покладено на експерта Херсонського Ресурсного центру Володимира Молчанова.

Під час заходу, констатовано абсолютний успіх втілення восьми заходів, передбачених у першому розділі переліку заходів в програмі, а саме «Забезпечення прозорості та відкритості діяльності органів місцевого самоврядування». Протягом дії прийнятої програми, було відновлено розміщення на сайті громади проекти рішень ради, самих рішень, протоколів пленарних засідань, поіменних голосувань, відео трансляцій сесій, сільський бюджет, паспорти бюджетних програм та звіти про їх виконання, відомості про комунальне підприємство. Залишилось у цьому розділі небагато – передбачити регламентом зазначений у Статуті вільний доступ громадян на засідання, почати оприлюднювати протоколи засідань постійних комісій, оприлюднювати план закупівель. 


З другим розділом «Запобігання корупції» виявилося дещо складніше: прийнято положення про порядок конкурсного відбору посадових і службових осіб і всі посади заміщуються за прозорим конкурсом. Водночас, попри включення в структуру виконавчих органів ради посади відповідального за антикорупційну політику (за внутрішнім сумісництвом із посадою юриста), призначення на цю посаду, як власне і призначення юриста, досі не відбулося. Відтак, не здійснено і всю решту дій, покладених програмою на відповідального.  Частину функцій відповідального за несистемним принципом виконують інші посадовці. Так, секретар ради навчає депутатів нюансам заповнення декларацій і контролює процедуру врегулювання конфлікту інтересів серед них, сільський голова робить теж саме з співробітниками виконавчих органів.

Після чаювання учасники перемістились на площу перед радою, де в затишку павільйону разом з небайдужими громадянами взяли участь в OpenSpace-заході з популяризації антикорупційної політики. Там вони прослухали розповідь про найбільш актуальні прояви корупції (конфлікт інтересів, подарунки), після чого була проведена вікторина зі смачними призами, які дістались найбільш уважним слухачам.  А паралельно з цим, у рамках реалізації просвітницьких заходів Антикорупційної програми, проходило навчання для Молодіжної ради, де інший експерт Херсонського Ресурсного центру – Артем Чайковський – розповідав про корупційні явища, та сучасні засоби боротьби з ними.

Експертний висновок. Громаді рекомендовано прискорити пошук спеціаліста на вакантну посаду, регулювати конфлікт інтересів не лише на пленарних засіданнях, але й на засіданнях комісій ради та виконкому, прийняти положення про порядок ведення депутатами регулярного прийому і звітування, а також про порядок оформлення і звітування про договори закупівлі.

 

Вербівська громада – безвихідних ситуацій не буває.

 

Навіть отримавши спроможність від Кабінету міністрів, громада отримала ще один удар долі. Закінчення адміністративної реформи, а саме насильницьке приєднання Вербівської громади до укрупненої Нижньосірогозьскої, формально поховало всі надії на самовизначення та незалежний від району шлях розвитку. Проте, безвихідних ситуацій не буває, що мешканці громади й намагаються доказати власним прикладом.

Заходи шістнадцятого вересня видались дещо сумними.  Незважаючи на суттєвий прогрес в нормотворчості у співпраці з експертами Херсонського Ресурсного центру і вже очевидну фінансову спроможність, після виборів громада припинить своє існування. На фінальному акорді адміністративної реформи Кабінет міністрів вирішив створити з Вербівської громади та решти сільських і селищних рад Нижньосірогозького району одну мега-територіальну громаду. Мешканці громади перебувають в стані розпачу, адже їх громада збирає 28% ПДФО району, маючи частку населення лише у 14%, й завжди, ще до отримання нетривалої «незалежності», мала з районною владою тертя і конфлікти стосовно остаточного принципу фінансування з районного бюджету. Під ударом знаходяться як заклади освіти, так і первинна медицина, розташована у селах майбутньої  громади. 

Проте, така емоційна «кавова» бесіда експертів з активом громади народила несподіване рішення. Вихід в складній ситуації, експерти центру Артем Чайковський та Володимир Молчанов бачать у створенні локальних сільських комітетів, на які можна витребувати з «мега-громади» власні невиключені повноваження, з бюджетними коштами на їх виконання.  Передбачаючи можливі конфліктні перепони з майбутньою Нижньосірогозьською громадою, вербівцям було запропоновувати створювати такі локальні комітети вже зараз, допоки є чинними повноваження Вербівської ради. Передчасне же створення антикорупційного середовища дозволило громаді пакетом прийняти такий важливий для громади документ як Статут, саме в якому й регламентовано наявність, повноваження та процес створення подібних комітетів.

Звісно, ці локальні комітети втратять повноваження після виборів, проте, саме їх наявність у інформаційному просторі регіону дозволяє давити на керівництво нової укрупненої громади та показувати, що подібні повноваження вербівці затребують не на рівному місці. З цією темою, експерти та актив вийшли на OpenSpace та продовжили дискусію для більшого загалу мешканців. А для того, щоб знизити емоційний градус, експерти центру провели вже традиційну вікторину з солодкими призами.

Експертний висновок. Традиційний шлях відстоювання власних інтересів у Вербівській громаді себе не виправдав. Втомившись від постійних непродуктивних візитів до вищих інстанцій, громада обрала власним союзником громадське суспільство на всіх його рівнях, та власне, вимушена сама також становитися частиною третього сектора – створювати ОСН й продовжувати боротьбу за добробут громадян у ролі громадських діячів.  

Діяльність проходить в рамках проекту Центру Доброчин «Сприяння антикорупційній реформі на місцевому рівні в Україні», що виконується за фінансової підтримки Програми МАТРА Посольства Королівства Нідерланди та у партнерстві з Мережею Ресурсних центрів з розвитку місцевої демократії.

Партнери: Волинський Інститут Права (Волинська область), Центр Громадської Адвокатури (Львівська область), Асоціація сприяння самоорганізації населення (Одеська область), Фонд Розвитку міста Миколаєва (Миколаївська область), Причорноморський Центр Політичних і Соціальних досліджень (Херсонська область), Громадська Ініціатива Луганщини (Луганська область) та Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики (Дніпропетровська область).

Немає коментарів:

Дописати коментар