Вербівська сільська об’єднана
громада – молода
громада Херсонської області. Географічне розташування, велика кількість
земель сільгосп призначення мають як свої плюси так і мінуси.
У минулому році, майже 40% районного бюджету наповнили вербівці.
Відпускати такий ласий шматочок у «вільне плавання» району не хотілось.
У цій складній ситуації, коли громаді відмовляють у статусі спроможності,
та районна влада бачить перспективним повернення громади до «рідної
гавані», вербівці активно вистоюють своє право на існування. Про ризики
для громади, майбутні активності та до чого тут антикорупційне ЕКО-середовище
– далі у нашому матеріалі.
Громаду
створено в грудні 2019 року за прийнятою напередодні Херсонською
обласною радою останньою версією Перспективного плану. Хоча на момент
виборів (22-го грудня 2019) вже були ухвалені зміни до Закону про
добровільне об’єднання громад (ухвалення перспективних планів Камбіном), ці
зміни набули чинності лише з першого січня 2020-го. Де-факто,
Вербівську громаду сформовано за чинною і легітимною версією
Перспективного плану. Більш того, станом кінець лютого 2020, ця версія досі
є чинною, оскільки Кабмін лише збирає пропозиції про зміни щодо успадкованих
ним планів. Діючим планом передбачається утворення Вербівської ОТГ саме
з тих двох сільських рад, з яких її і утворено, і не передбачено її
подальшого укрупнення.
За критеріями
чисельності населення (менше 3000 осіб) і чисельності дітей
шкільного віку (менше 250 осіб), громада знаходиться в зоні низької
спроможності. Проте, за сукупністю критеріїв (в разі переведення на прямі
міжбюджетні відносини) розрахункова спроможність знаходилася би на середньому
рівні. Жодним нормативним актом не передбачена можливість Кабміна довільно
тлумачити застосування критеріїв спроможності, й ставити визнання громади
спроможною в залежність від окремих показників. Але відбувається те, що
відбувається, в з 92 нових громад, сформованих в грудні 2019 року, лише 37-ми
Кабмін затвердив переведення на прямі міжбюджетні відносини (40% громад).
Основним ризиком для існування громади є остаточне неотримання статусу спроможності (а з цим утратити можливі перспективи державного фінансування) та перспективи приєднання до районного центру у вигляді однієї великої Нижньосірогозської громади. Вербівська громада розташована на східному краю області, і як зауважили самі мешканці – фінансування громади у такому випадку буде проходити за остаточним принципом. Цікавим прикладом може слугувати розстановка пріоритетів у ремонті доріг. За логікою району, якщо і виникне фінансування, то під ремонт попадуть дороги зі сполученням Верби-Нижні Сірогозі, по напрямку Дем’янівка-Чехівка. Проте, мешканці громади частіше їздять у сторону селища Веселе, що у Запорізькій області. Другим, майже хрестоматійним, прикладом є наявність амбулаторії, котра поки що залишається у районному підпорядкуванні. Так, громада отримала новий автомобіль Reno Duster для користування їм сімейним лікарем. Проте, районна влада забрала старий.
Неможливо переоцінити
важливість громади залишитись незалежною від району та мати певні
перспективи поєднання, наприклад, з Вільним, що знаходиться по сусідству.
Саме для цього, громада повинна не втрачати певну активність, буди
максимально відкритою та ефективною. Для цього, Вербівська ОТГ потребує
безліч НПА, таких як Статут, положення про закупівлі, бюджет для
громадян тощо. Тобто мати задекларованими та реалізовувати
інструменти демократії участі. Проте, хаотичне впровадження цих
документів не додає громади нічого. Потрібний «клей», деяке екологічне
середовище, в рамках якого ці надбання будуть реалізовані. Експерти Причорноморського
центру політичних та соціальних досліджень запропонували впровадження
антикорупційного середовища.
Основою ЕКО-середовища
слугуватиме антикорупційна програма. На відміну від Кочубеївської ОТГ,
про яку ми писали раніше, ця програма матиме свої ключові позиції з
безліч завдань. Наприклад, програма є апріорним фактором для запуску
таких механізмів як створення сайту (посилаючись на норми до відкритості
влади та доступу до публічної інформації), створення Статуту, тощо.
Також, значимою особливістю громади є тимчасова заміна Уповноваженої
особи – Робочою групою, з сумісництвом питань за закладеними у програмі
заходами.
До контентентних особливостей
Вербівської антикорупційної програми також відносяться особливі заходи з
прийняття положення про конфлікт інтересів, прийняття положення про
звітування і ведення депутатських прийомів та циклу нормованих
навчальних заходів для робочої групи з публічних закупівель. Майбутні
заходи Причорноморського центру з програми також є більш адаптованими до
створення ЕКО середовища. Так, інструмент інтерактивних майстерень
перетворюється на повноцінний тренінг з «гігієни» публічних закупівель –
вивчення інструментарію закупівель та контролю, стратегічні
планування, оперування критеріями та інше.
У цілому, напрями дії,
закладених у Вербівській антикорупційній програмі схожі з їх колегами за проектом:
- Забезпечення прозорості та відкритості діяльності органів місцевого самоврядування.
- Власне запобігання корупції.
- Забезпечення формування негативного ставлення до корупції, викорінення випадків корупційних явищ.
- Забезпечення підвищення рівня профільних знань посадовців громади.
З боку стороннього
спостерігача може здаватися, що програма, запропонована Вербівській громаді
є пересичена великою кількістю нормативних актів, які сільській раді
потрібно прийняти якомога скоріше. Зважаючи на обставини, експерти
Причорноморського центру розуміють, що ресурсами однієї лише громади розробка
середовища вийде набагато довше; зі сторонньою допомогою, у
громади є шанс встигнути та вистояти. А вистоявши – процвітати!
Чого ми щиро їм бажаємо,
та завжди готові простягнути руку помочі.
P/s: ось і завершився перший
цикл антикорупційних заходів. На черзі – просвітництво та допомога
громадам. Навесні «демократичний десант» Причорноморського центру планує
провести кілька навчальних та просвітніх заходів з антикорупції –
інтерактивні тренінги-майстерні, з унікально-підібраним контентом для
кожної громади учасника, та просвітницькі бесіди за кавою (про перспективи
реформ, технічні нюанси, відповіді експертів на болючі питання). Долучайтесь
до роботи, разом у нас все вийде.
А на сьогодні – гарної всім
кави та вихідних!
Діяльність проходить в рамках проекту Центру Доброчин
«Сприяння антикорупційній реформі на місцевому рівні в Україні», що виконується
за фінансової підтримки Програми МАТРА Посольства Королівства Нідерланди та у
партнерстві з Мережею Ресурсних центрів з розвитку місцевої демократії.
Партнери: Волинський Інститут Права (Волинська область), Центр Громадської Адвокатури (Львівська область), Асоціація сприяння самоорганізації населення (Одеська область), Фонд Розвитку міста Миколаєва (Миколаївська область), Причорноморський Центр Політичних і Соціальних досліджень (Херсонська область), Громадська Ініціатива Луганщини (Луганська область) та Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики (Дніпропетровська область).
Немає коментарів:
Дописати коментар