Громадські
слухання по обговоренню нових тарифів з утримання будинків та
прибудинкових територій, за розпорядженням міського голови Володимира Сальдо,
проводяться в місті з 10 травня. Цього вимагає вітчизняне законодавство
– закон «Про житлово-комунальні послуги в Україні» та Постанова
Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій".
Згідно останнього документу, слухання повинні проводитись по кожному
будинку окремо, так як окремо по кожному будинку повинен розраховуватись
і сам тариф.
В Херсоні подібні слухання проводяться вперше.
Враховуючи
сумний досвід відносин між комунальниками та споживачами Комітет
підзвітності влади виступив з ініціативою провести незалежне
спостереження за слуханнями. Також була зроблена звернення до політичних
партій, які напередодні вибрів , всі без винятку, обіцяли нам якісні та
справедливі тарифи. На жаль, на заклик громадськості відкликнулась лише
депутати «Фронту Змін» та активісти партії «Свободи», які
прийняли участь в спостереженні. Більше того, на чисельних слуханнях не
було помічено жодного депутата мажоритарника, які обіцяли відстоювати
безпосередні інтереси мешканців виборчих округів.
Закон «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає «громадські слухання», як зустріч членів територіальної громади з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, «під
час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх,
порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення,
що належать до відання місцевого самоврядування». Порядок
проведення громадських слухань, згідно того ж закону визначається
Статутом територіальної громади. Але, враховуючи специфіку проведення
слухань по кожному будинку окремо, міністерство з питань
житлово-комунального господарства підготувало в формі наказу
рекомендації щодо проведення подібних слухань. Саме ці рекомендації
лягли в основу розпорядження міського голови.
Великі питання до організаторів слухань - міського житлового управління виникли вже на стадії їх підготовки.
Не зрозуміло чому було встановлено вкрай обмежений термін для
проведення слухань – 10 днів. Через це графік їх проведення був
складений вкрай незручно. По окремих будинках слухання проводились в
робочі дні, о восьмій або дев’ятій ранку. Деякі комунальні підприємства
запланували слухання одночасно для кількох будинків, що суперечить
законодавству, та ускладнює спілкування з мешканцями кожного будинку. По
деяких будинках місце проведення в оголошеннях розклеєних на під’їздах
та в газеті «Херсонський вісник» не співпадало. Деякі ЖЕКи повинні були
приймати участь більш ніж в десяти слуханнях одночасно. Де для цього
взяти стільки фахівців? Все це ставило під загрозу проведення багатьох
слухань. Для чого потрібно така спішка? Чи не для того щоб було легше
маніпулювати громадською думкою.
І слухання дійсно проходили з великими порушеннями. Назвемо найтиповіші з них.
1.
Практично ніде на слуханнях не були присутні представники організатора –
працівники міськвиконкому. Це є серйозним порушенням законодавства, і
взагалі ставить під сумнів легітимність їх проведення. Слухання
проводили працівники ЖЕКів, які, як і мешканці будинків, є учасниками
слухань, не мають права ні вести слухання, ні складати протокол. На
вимогу спостерігачів деякі ЖЕКи запрошували організаторів телефоном, але
в більшості випадків ігнорували зауваження спостерігачів і проводили
слухання самостійно, без організаторів.
2.
Друге і найголовніше. Згідно згаданих вище рекомендацій міністерства
представник ЖЕКу повинен довести споживачам розраховані тарифи разом із
переліком послуг, і найголовніше, надати обґрунтування необхідності
перегляду тарифів (в нашому випадку їх подорожчання), тобто показати
помісячні фактичні витрати по кожній з послуг, та калькуляцію розрахунку
тарифу.
Таким
чином, споживачі можуть зрозуміти, чи обґрунтовано нарахований тариф по
їхньому будинку. На це чекали громадяни, але комунальники пояснень не
давали. В кращому разі розповідали про подорожчання бензину,
електроенергії та зростання мінімальної зарплати. Як правило, просто
роздавали папірці в яких вказували назву послуги та її нову ціну без
жодних розрахунків.
Потім
пропонували звертатись на протязі 30 днів до ЖЕКу із пропозиціями. Ось і
всі слухання. Така позиція ЖЕКів викликала роздратування у споживачів,
які прийшли отримати докладну інформацію, а багато хто звіт про
витрачання власних коштів. Тому багато слухань проходили в напруженій
обстановці, нерідко лунали образи з обох боків.
3. На
слуханнях не приймали жодних рішень, хоча цього і вимагає
законодавство. Комунальники казали: «Ми просто інформуємо мешканців про
нові тарифи». Після цього вони самі, не маючи повноважень складали
протоколи, в яких вказували про те що докладно поінформували споживачів
про нові тарифи. Але в цій ситуації, самі споживачі почали самостійно
приймали рішення. При чому більшість з них стосувалась визнання слухань
такими що не відбулись. Такі випадки були зафіксовані на ХБК,
Житлоселищі, в Шуменському мікрорайоні.
Представники
громадськості відвідали достатньо слухань, у всіх районах міста,
зібрали чимало фактів для того щоб зробити загальний висновок: слухання
проходять з великими порушеннями законодавства. Ці порушення дають
підстави говорити про їх не легітимність, та необхідність повторного
проведення, із жорстким дотриманням норм законодавства.
Немає коментарів:
Дописати коментар